Accessibility Tools

Skip to main content

Viatges de negoci i tecnologia (II): ... però hi ha riscos, i no en som conscients, encara

Viatges de negoci i tecnologia (II): ... però hi ha riscos, i no en som conscients, encara

Viatges de negoci i tecnologia (II): ... però hi ha riscos, i no en som conscients, encara

En l'anterior post, Viatges de negocis i tecnologia (I), comentàvem la profunda transformació que han sofert els viatges de negocis amb l’arribada i implantació dels últims avenços tecnològics. Han arribat els viatges de negocis intel·ligents, uns viatges on la tecnologia ens ajuda en totes i cadascuna de les fases del mateix fent-nos el viatge més fàcil i sobretot més productiu.

Es va explicar tres de les tecnologies i aplicacions més innovadores, intel·ligència artificial, blockchain i chatbots amb exemples pràctics de com s'havien incorporat en alguna de les fases d'un viatge de negocis.iot 3404892 1920

I avançàvem que en aquesta segona part parlaríem del concepte que ha arribat per canviar-ho tot, i segons alguns experts, per canviar-nos a nosaltres mateixos. Es tracta del Internet of Things o Internet de les coses.

Veiem doncs de què estem parlant de com canviarà tot l’escenari, inclòs el relacionat amb els  viatges de negocis.

L'expressió anglosaxona Internet of Things, o abreviat com IoT, és un concepte que es defineix, o millor dit, es refereix a una interconnexió digital d'objectes amb Internet. O dit d’una altra manera, la interconnexió de diferents dispositius de manera digital.

Kevin Ashton, el 1999, a l'Auto-ID Center del Massachusetts Institute of Technology va ser el primer en proposar el terme en el marc d’unes investigacions sobre tecnologia de sensors i identificació per radiofreqüències.

Però fugint de l'origen científic del terme, i en paraules més senzilles, Internet of Things podria ser definit com la connexió a Internet de diferents dispositius o objectes. Per exemple, neveres, llums, electrodomèstics, automòbils, etc., podrien estar connectats i permetre'ns conèixer la seva ubicació, el seu estat, les incidències en temps real o senzillament recollir dades i més dades.

Així, en teoria i en un món perfecte, res es podria perdre i la participació humana en la gestió d’aquests dispositius seria pràcticament innecessària o limitada a funcions d’alta qualificació.

Aquests dispositius connectats a la xarxa tenen assignada una adreça IP, que és bàsicament la seva identificació única a Internet, Per tant, qualsevol objecte que es pugui connectar a Internet amb el protocol IP és susceptible de ser gestionat i manipulat alhora que pot tenir la capacitat de captar i enviar dades.

L’abast d’aquest senzill plantejament és complicat d’entendre ja que inclou, sí o sí, termes tecnològics. Tinguem en compte que connectar un dispositiu a la xarxa és senzill. Molt senzill. I si es continua amb aquest procés, d'acord amb alguns estudis, el 2020 podria haver-hi ja més de 30 mil milions de dispositius amb connexió a Internet. Cadascun d’ells amb un codi, una identificació única. Vaja, amb un nom i cognoms i per tant identificables i gestionables des de qualsevol altre lloc.

Ara bé, tota aquesta tecnologia, com s’està incorporant al món dels viatges de negocis? I encara més, com afectarà al sector de les assegurances?

L’IoT ja és ben present en el dia a dia del viatge de negocis. Veiem alguns exemples que només són la punta de l’iceberg.

Per exemple, el periple d’un comercial d’una empresa que arriba al seu hotel. Si l’hotel ha decidit que l’IoT formi part de la seva tecnologia és probable que el procés de cheking tingui gran part d’interacció entre el mòbil del comercial i algun tipus d’aparell que estigui situat a la Recepció de l’establiment. Amb l'aplicació de l’Hotel instal·lada al mòbil alguns dels processos habituals i rutinaris utilitzaran IoT. Per exemple, obrir la porta de l’habitació, controlar a distància alguns dels elements presents a l’habitació de l’Hotel o fer ús de serveis de l’establiment.

I no sols de cara al client, sinó portes endins. Els hotels utilitzen les tecnologies IoT per a manteniment de la calefacció, gestió òptima de la ventilació i consum energètic, control dels ascensors i altres processos i gestions similars.

El fet de facilitar i permetre la connexió de dispositius intel·ligents, integrar sistemes diversos, optimitzar processos de tot tipus i interactuar amb les persones, està fent que molts dels processos i tràmits de línies aèries, agències de lloguer de cotxes, hotels o ressorts, etc.. s’estiguin perfeccionant, afinant, millorant i permetin oferir al viatger una experiència més atractiva.

Sense oblidar que en tots aquests processos, connexions i interaccions s’obtenen dades i més dades que convenientment processades i analitzades permeten als experts de màrqueting perfeccionar les campanyes, els productes o les ofertes i oferir experiències adaptades i personalitzades a cada viatge, inclòs el de negocis.

POST 02 imatge05

L’informe “The Internet of Things: What Travel and Hospitality Marketers Need to Know Now” exposa vàries conclusions interessants, entre elles dues de destacades:

  • Els dispositius mòbils tenen un paper clau en el viatge IoT. La majoria d'iniciatives orientades al consumidor, o sigui el nostre viatger de negocis, impliquen possibilitats de seguiment, localització i comunicació a través de smartphone, tableta i aplicacions de control intel·ligent. O sigui, cada cop estarem més comunicats alhora que localitzats.
  • L'ús de balises Bluetooth per oferir missatges basats en la proximitat als dispositius intel·ligents creix ràpidament i podria ser una tendència general en els pròxims anys. Sabrem on som. sí. Però si s’ha d’utilitzar per fer-nos arribar masses missatges comercials, potser ja ens ho comencem a pensar.
  • Els obstacles a una adopció més àmplia del IoT inclouen preocupacions per la seguretat i la privacitat de les dades i la manca de normes comunes i legislació local i global. Som encara en un territori desconegut.

Com hem vist aquí, i en l’ anterior post, la tecnologia ens facilita molt la vida. Però no podem oblidar els inconvenients associats a la mateixa i que no podem obviar. És evident que al final i per poder-ho avaluar, ho posarem tot en una balança. I de moment sembla que els avantatges superen els inconvenients, però no per això haurem de deixar de considerar-ho adequadament.

La privacitat de les dades i la seguretat són elements que han passat al primer pla a la mateixa velocitat en que les tecnologies revolucionen la societat.

La quantitat immensa de dades personals que són recollides per sensors i dispositius varis al llarg d’un dia, d’una setmana o d’un viatge ens ha de fer pensar que tard o d’hora algú serà capaç d’analitzar aquestes dades i extreure conclusions. No han de ser negatives ni molt menys, però potser aquest anàlisis serà capaç de predir quin vol volem agafar, quin tipus d’hotel volem escollir o inclús quin suc de fruita volem prendre en el nostres tercer esmorzar en un hotel. I això, és bo o dolent? No s’hauria de limitar?

I estiguem atents també a que totes aquestes dades poden caure en mans inadequades. Tothom recorda el rebombori recent sobre les errades de seguretat en un gegant online com Facebook. No oblidem que aquestes dades viatgen i s’emmagatzemen en dispositius que no han de ser sempre segurs al 100%.

Conclusió: Hem parlat del ràpid progrés de la tecnologia i com ha arribat al món dels viatges de negocis per quedar-se. És una tecnologia que ens ha d’ajudar, fer el nostre viatge més fàcil, còmode i eficient. Però no hem d’oblidar que tot progrés sempre porta alguna conseqüència no desitjada. I en el cas que hem tractat, dos temes tan importants com privacitat i seguretat són realment importants.