Viatges de negocis i tecnologia (I) Tot progressa molt ràpid...

Fa poc, menys del que som conscients, els viatges de negocis eren radicalment diferents. Ho recordem ara i ens sembla mentida com podíem arribar a tancar tractes sense disposar d'un telèfon mòbil o una taula.

Eren viatges de negocis a la tecnologia, tal com l'entenem ara, tenia una presència adequada a l'època. És a dir, mínim. No cal posar molts exemples. Amb un en tindrem prou.

POST 02 imatge05

No hi havia telèfons mòbils i entre altres coses la planificació era més important i la improvisació era un risc, un risc molt present. Una reunió cancel·lada sense la possibilitat d’ avisar podia portar conseqüències. Canviar l’hora de la mateixa podia ser tant difícil com la conjunció dels planetes. Les comunicacions eren lentes, menys eficients. Tot era diferent, evidentment.

Però els darrers anys, la irrupció de les noves tecnologies, les comunicacions globals, la mobilitat i els dispositius intel·ligents han vingut a revolucionar, cap a millor, els viatges de negocis. Tot s’ha transformat .

Hem convertit els viatges de negocis en viatges intel·ligents.

I es que els viatges de negocis evolucionen influïts cada cop més per una tecnologia que progressa de forma accelerada, de forma desbocada millor dit. Conceptes com biomètrica, intel·ligència artificial, wearables, smart phones, realitat virtual i realitat augmentada, i molts altres els començarem a veure de forma freqüent, en la pràctica, en el transcurs d’un viatges de negocis. Tant des del punt de vista del propi empresari o treballador que fa el viatge, com en la pròpia gestió del viatge des de l'empresa.

I quines són aquestes tecnologies? Què en podem esperar? Quins riscos podem córrer?

En aquesta primera part, exposarem tres de les principals mini revolucions que estem observant. Tres mini revolucions que han arribat per quedar-se. I en la segona part veurem la gran revolució i finalitzarem amb tots els riscos inherents a aquestes noves tecnologies.

Comencem doncs...

Intel·ligència Artificial. Es tracta del procés pel qual màquines tracten gran quantitat de dades, troben patrons, repetitius o no i mitjançant algoritmes i software molt potent, porten a terme tasques, feines, processos que anteriorment requerien mà humana.

No és un concepte nou, però els experts del sector i diferents estudis recents conclouen que estem molt a prop de que molts processos del viatge de negocis siguin automatitzats. Això no vol dir que la presència humana desapareixi, però sí que hi hagi un augment de l’eficàcia i de l’eficiència en molts dels processos i per tant un estalvi de costos. Vaja, que tothom hi guanya.

Un exemple: Enginys com Alexa, Siri o Google Assistant, són capaços de realitzar reserves a restaurants o diferents serveis. Quan podran reservar vols sense la nostra ajuda? Molt aviat. En aquest enllaç podreu veure un vídeo de Youtube on Google Assistant, potenciat per la Intel·ligència Artificial, fa una reserva en una perruqueria. Escolteu bé, és en anglès, però no té desperdici.

Blockchain. Segur que n’heu sentit a parlar, i quasi segur que ho trobeu complicat d’entendre. I ho és. És la tecnologia que es troba darrere dels famosos bitcoins, aquesta criptomoneda de la que en sentim a parlar cada cop més.

Podem definir el Blockchain com una base de dades distribuïda que permet registrar i compartir informació dins d’una comunitat. Com ho fa? Creant una espècie de “llibre de comptabilitat” on, mai millor dit, es comptabilitzen transaccions digitals. I aquest llibre és compartit dins d’una xarxa distribuïda d’ordinadors.

És doncs com un gran llibre de transaccions amb informació encriptada. I no és de ningú sinó de tots. Cada membre d’aquesta xarxa té una còpia de la informació i valida les actualitzacions d’aquesta mateixa informació amb la resta de membres, de forma col·lectiva. I entenem aquesta informació com a qualsevol cosa que es pugui definir digitalment: un contracte, una transacció,... bé, quasi tot.

Des de grups hotelers a aerolínies, tots estan ja estudiant la possibilitat d’utilitzar-la per facilitar, per millorar, per fer més segures tot tipus de transaccions.

Un exemple: En un viatge de negocis sol ser necessari ensenyar el passaport vàries vegades, en un sol lloc o en cadascuna de les etapes. Amb blockchain la informació del viatger podria ser emmagatzemada i transmesa utilitzant aquesta tecnologia, compartint-se de forma totalment segura i accelerant els processos.

Chatbots. És un programa informàtic, complex, molt complex, amb el qual és possible mantenir una conversa. Podem demanar informació sobre productes/serveis. Podem demanar ajuda amb algun problema tècnic (suport) o inclús demanar alguna cosa o millor dit, demanar que faci alguna cosa. És el resultat, o millor dit està basat en la intel·ligència artificial, i evidentment és molt més ràpid que el ésser humà (comparant evidentment les mateixes tasques). Siri o Google Assistant són uns bons exemples.

S’està incorporant com a interlocutor de les marques i en certa forma apareixen més dispositius o altres tipus de programes informàtics com les apps.

Un exemple curiós: us suggereixo que mireu en aquest enllaç un vídeo on es visualitza la conversa entre dos chatbots. És en anglès i dins de la lògica conversacional s’amaga una conversa un pèl surrealista.

Un altre exemple, seriós: KLM, la línia aèria holandesa va incorporar un chatbot a través del Facebook Messenger. Sembla que el volum de feina que tenien a través de les xarxes socials (15.000 converses a la setmana) els va portar a buscar una forma de millorar el servei al client alhora que incrementar la rapidesa i la capacitat de personalitzar les respostes. En el primer mes, el seu volum de missatges de Facebook va augmentar un 40%. Prop de 2 milions de missatges s’han enviat a través d’ aquest mitjà per més de mig milió de persones.

Hem vist tres de les tecnologies més promeses i que ja estan influint en els viatges de negocis . Ens resta parlar de la més important. De la revolució que ja ha arribat. El Internet de les Coses o Internet de les coses

És tal la importància que deixem per l'article corresponent, la segona part: Viatges d'empreses i tecnologia (II): ... però hi ha riscos, i no som conscients, encara

I allà veurem amb totes aquestes tecnologies, que ens faran la vida més fàcil, però molt més fàcil, representen un risc que no podem obviar. I que només ha tret el cap.

0
0
0
s2smodern

logo blanc

9 DRACMA, SL
c/Igualada, 54
Vilafranca del Penedès
T - 93 892 16 50 - F - 93 892 03 51
Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account