Viatges en avió segurs? Desafiaments de l’aviació post Covid-19
Els ocells es van apoderar de cel davant l'absència d'avions en l'espai aeri durant la pandèmia de l'Covid-19, i els viatges de negoci i de lleure es van aturar.
La indústria de l'aviació es va veure fortament afectada i amb més rapidesa que altres sectors. Els ingressos per passatgers-quilòmetres (RPK) va disminuir un 90% a l'abril de l'any 2020 respecte l'any anterior, segons IATA (1). Un any després les xifres són un 67% menors a les de l'2019. Els EUA lideren els viatges nacionals ja que els internacionals segueixen limitats.
Un informe de l'asseguradora d'aviació Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) destaca alguns dels desafiaments als quals s'enfronten les companyies aèries i els aeroports al preparar-se pel seu enlairament.
La recuperació limitada de la demanda de passatgers aeris també ha estat impulsada per l'Àsia, especialment la Xina, i Rússia en menor mesura, principalment a nivell nacional.
Acomiadaments, problemes financers i una transformació de la nit al dia amb el treball en remot han fet que els equips de gestió de riscos i seguretat a bord, treballaran incansablement per garantir que els viatges aeris fossin segurs.
En aquest informe AGCS destaca alguns dels desafiaments als quals s'enfronten les aerolínies a mesura que els seus avions comencen a enlairar-se.
- Pilots oxidats
El Sistema d'Informes de Seguretat de l'Aviació (2) havia rebut a principis del 2021, dotzenes de notificacions de pilots sobre haver comès errors després de tornar a pujar a la cabina. Molts d'ells van citar l'oxidació com una raó dels incidents després de tornar a l'espai aeri després de mesos de bloqueig. Alguns errors reportats van ser: oblidar-se de desactivar el fre d'estacionament a l'enlairament, fer tres intents per aterrar l'avió en un dia ventós, triar la pista equivocada i oblidar per activar el mecanisme antigel que evita que els sensors d'altitud i velocitat de l'aire es congelin.
Tot i els programes de formació per a pilots que es reincorporen al servei, segons la durada de la seva absència, el retorn dels vols de destinacions turístiques podria suposar un augment del risc per a les aeronaus més petites i de vols recreatius, inclosos els helicòpters, si hi ha una afluència de nous pilots no familiaritzats amb les rutes i el terreny.
- Comportament rebel dels passatgers
Al juny de 2021, hi va haver al voltant de 3.000 informes d'interrupcions greus a bord, inclosos uns 2.300 incidents que van involucrar a passatgers que es van negar a complir amb el mandat d'usar una màscara mentre viatjaven, a diferència dels 150 informes que solien haver en un any típic en els EUA. (3)
- Flotes estacionades
En el pic de la primera onada de la crisi de Covid-19, les aerolínies van estacionar al voltant de dos terços del total de la flota mundial. Les flotes aparcades han estat exposades a nous riscos. Els fenòmens meteorològics com les tempestes de calamarsa i huracans han estat causants de nombrosos danys. També les maniobres a terra han produït incidents costosos per col·lisions en els trasllats als hangars. Les aerolínies més petites poden enfrontar-se a importants reptes a l'hora de reactivar les flotes, atès que serà un procés sense precedents.
- Escassetat de pilots
El tremend augment en els viatges aeris experimentat en els anys previs a la pandèmia (només la Xina va ser del 10% anual a partir del 2011) va significar que la demanda de pilots ja estava superant l'oferta. El Covid-19 tan sols va aturar el problema, però aquest surt de nou a la llum, a mesura que més avions s'enlairen.
- Nova generació d'avions amb millores de seguretat, però majors costos de manteniment i reparació
Al març de 2021, Lufthansa va anunciar una reducció de 150 avions de la seva flota col·lectiva en 12 mesos. A més, va dir que estava estudiant noves retirades, el que indica l'impacte de la crisi de Covid en el sector i les circumstàncies extraordinàries que ha travessat. (4)
A l'igual que Lufthansa, moltes aerolínies han retirat alguns dels seus avions de fusellatge ample de llarg recorregut abans del planejat. KLM, per exemple, va descartar l'últim dels seus avions jumbo Boeing 747 l'any passat, i Virgin Atlantic va avançar la retirada de la seva A340-600.
- Sòlids resultats de la càrrega aèria
Malgrat tot, i en particular en els viatges de passatgers, cal recordar que els operadors de càrrega s'han mantingut o s'han comportat amb força durant la pandèmia.
Un estudi de maig de 2021 realitzat per Accenture (5), per exemple, va assenyalar que, si bé la capacitat mundial de càrrega aèria ha disminuït un 9% en comparació de les mateixes setmanes de 2019, les àrees específiques han crescut. La capacitat de càrrega d'Amèrica Llatina a Amèrica de Nord va créixer un 31% del 19 d'abril al 2 de maig en comparació amb les mateixes setmanes de 2019. A l'abril de 2021, Àsia Pacífic va registrar el seu millor mes per a càrrega aèria internacional des que va començar la pandèmia, gràcies a la creixent confiança empresarial, comerç i congestió en els ports marítims.
- ¿Què passarà amb els viatges de negocis?
Les reunions cara a cara solien considerar vitals per a l'èxit de la construcció de relacions i per a un negoci exitós. Llavors, milions d'empresaris pujaven regularment a avions per participar en reunions. Aquest trànsit va ascendir a 1,5 bilions de dòlars a l'any, el 1,7% del producte interior brut (PIB) mundial (6), però Covid-19 el va detenir. L'informe es pregunta: ¿tornaran els viatges de negocis, alguna vegada, al mateix volum? Les noves formes de col·laboració, com les videotrucades, han demostrat la seva eficàcia i cada vegada més empreses es proposen reduir els viatges de negocis per millorar la seva petjada de carboni. Per tant, tot i que hi haurà un augment inicial una vegada que acabin els lockdowns, moltes aerolínies s'estan preparant per a un canvi de paradigma a llarg termini en els viatges, i s'espera que els viatges de negocis es recuperin lentament.
No obstant això, el que parla d'un possible repunt és que algunes àrees de l'aviació de negocis han demostrat ser resistents durant la pandèmia. Les empreses que tenien avions van seguir utilitzant-los, mentre que moltes que mai havien comprat o llogat un avió ho van fer per primera vegada. Moltes empreses de xàrter van prosperar.
- Experimentació en xarxa - un salt en el nombre de noves rutes aèries
Més de 1.400 noves rutes aèries estan programades per a operar en 2021 (7), més del doble de les agregades a 2016, amb aeroports regionals establerts ser els principals beneficiaris. Això és impulsat per Europa (més de 600), on moltes d'aquestes rutes prèviament desateses uneixen aeroports regionals a tot el continent i Àsia Pacífic (més de 500). Només en el creixement del mercat intern de la Xina s'han agregat més de 200 noves rutes, gairebé igual als EUA que té 235 noves rutes.
- Infestació d’insectes afecten la precisió d’instruments
Una conseqüència inusual del Covid-19 es relaciona amb l'impacte de tenir nius d'insectes residents en els tubs pitot de les aeronaus en suspensió, a l'ésser sensors sensibles a la pressió que subministren dades. L'Agència Europea de Seguretat Aèria (8) ha informat d'una "tendència alarmant" en el nombre d'informes de lectures de velocitat i altitud no fiables durant el primer vol després que alguns avions deixessin els hangars.
- Ciberatacs
Per si fos poc, a tots aquests desafiaments, la pandèmia ha donat ales al desafiament global més amenaçador dels últims temps, la ciberdelinqüència.
Els ciberriesgos als aeroports poden amenaçar de moltes formes i afectant moltes persones i empreses.
Les aerolínies tenen una gran quantitat d'informació que és d'interès per a les agències d'intel·ligència. El mes passat va sortir a la llum pública un ciberatac monstruós contra SITA, un proveïdor global d'IT al 90 per cent de la indústria de les aerolínies del món, que es creu és el major atac a la cadena de subministrament contra la indústria de les aerolínies en la història.
L'enorme violació de dades, que s'estima que ja ha afectat 4,5 milions de passatgers, es remunta potencialment a l'actor d'amenaces APT41, patrocinat per l'estat xinès, i els analistes adverteixen a les aerolínies que busquin qualsevol rastre de la campanya ocult dins de les seves xarxes. APT41 és conegut per l'activitat de ciberespionatge recolzada per l'estat nacional, així com pel ciberdelicte financer.
D’aquí ve la meva pregunta al inici de l’article, els viatges en avions seran segurs? Caldrà tenir la prevenció de viatjar ben acompanyats per un bon assistent de viatge, d’això no em cap el mínim dubte.
llegir informe original Allianz
(1) IATA, Air Passenger Market Analysis, April 2020 and March 2021
(2) Los Angeles Times, Airline pilots making in-flight errors say they‘re rusty because of pandemic, January 29, 2021
(3) Federal Aviation Administration, Passengers & Cargo, Unruly Passengers, June 2021
(4) Simple Flying, The Future Looks Dark for Lufthansa‘s A380 Fleet, March 4, 2021
(5) Accenture, Covid-19 Impact On Air Cargo Capacity, May 2021
(6) Project Syndicate, Why Zoom Can‘t Save The World, Ricardo Hausmann, August 10, 2020
(7) OAG, Network Experimentation: Why new airline routes in Europe are hitting an all-time high, May 23, 2021
(8) European Union Aviation Safety Agency, Pitot-Static Issues After Storage due to the Covid-19 Pandemic, August 5, 2020